Bewust Bekwaam

Afgelopen week kreeg ik voor het eerst een product om te reviewen op mijn blog, namelijk het boek Intuition Food van Mieke Roovers. Ik ben nog aan het lezen, dus de review volgt later. Toch was één paragraaf al inspiratie voor een blog.

Nog tijdens mijn re-integratie kreeg ik de vraag hoe het toch kon dat het bij mij zo goed werkte, want niet bij al mijn groepsgenoten sloeg de nieuwe kennis even goed aan. Dat was voor mij goed te verklaren, want doordat ik er al een jaar revalidatie op had zitten, zat ik in een andere fase van het leren, volgens Abraham Maslow.

Die beste man heb ik al eens aangehaald wegens zijn piramide, maar hij heeft meer slimme dingen bedacht. Zo bestaat een leerproces volgens hem uit vier fases en ik denk dat het begrijpen van die fases het aanleren van nieuw gedrag een stuk makkelijker kan maken. Laten we als voorbeeld sporten gebruiken.

bewust-onbekwaam

1. De eerste fase is Onbewust Onbekwaam. Met andere woorden, je weet niet dat je niet sport, je weet niet wat je mist. Sporten komt niet in je woordenboek voor en je hebt geen idee van de voordelen voor je gezondheid. Met sporten is deze fase voor veel mensen niet van toepassing, gelukkig.

2. De tweede fase is Bewust Onbekwaam. Je weet dat je niet sport, je weet dat je daardoor gezonde gevolgen mist. Je wilt graag gaan sporten.

3. De derde fase is Bewust Bekwaam. Je gaat elke week naar de sportschool omdat je weet dat het goed voor je is. Je vindt het leuk om te doen, maar als je niet op een vast moment gaat vergeet je het snel.

4. De vierde fase is Onbewust Bekwaam. Sporten zit in je systeem, het is heel normaal voor je geworden om elke week te gaan sporten. Je hoeft hier niet eens meer bij na te denken.

Deze fases kun je op elk nieuw gedrag toepassen. Sporten dus, maar ook gezond eten of de RET bijvoorbeeld. Toen ik tijdens mijn re-integratie RET kreeg aangeboden, zat ik al in fase drie. Tijdens mijn individuele revalidatie had ik de eerste twee fases al doorlopen. Daarom leek het bij mij zo veel sneller aan te slaan, maar ik had simpelweg een voorsprong.

Als ik naar mezelf kijk, kan ik een belangrijke valkuil ook in dit schema plaatsen. Zodra ik in fase twee beland, en dus weet dat ik iets wil veranderen, wil ik naar fase vier waarin het allemaal automatisch gaat. Ik snap het probleem en weet wat ik moet doen, dus wil ik het ook gewoon kunnen. Simpel. Helaas zal ik toch echt eerst fase drie door moeten en dat duurt me te lang, waardoor ik vaak ontmoedigd raak of het ongemerkt opgeef.

Met sporten zit ik zelf braaf in fase drie, ik ben bewust bekwaam. Afgelopen maandag heb ik mezelf echt naar de sportschool moeten slepen, omdat ik er totaal geen zin in had. Maar als ik nu weer opgeef, ben ik terug bij af. Dus ik ga verplicht op maandag en op vrijdag, net zo lang dat ik zeker weten ruimschoots in fase vier terecht ben gekomen.

Wanneer bleef jij voor het laatst steken in fase drie?

Laat hier een reactie achter