Punten tellen

Veel mensen zijn aan het eind van de dag stuk. Wanneer ze de volgende ochtend wakker worden door de wekker zijn ze nog niet helemaal uitgerust maar de plicht roept. Uit bed maar weer. Na het werk worden de boodschappen gedaan, wordt er eten gekookt, de was moet aan kant en vervolgens duik je de kroeg in met wat vrienden. Om ‘s avonds weer kapot je bed in te klimmen. Tja…
Dit was mij niet onbekend. En dat ging goed op de schop. De methode die ik kreeg aangeleerd was nogal extreem, maar het principe is in het dagelijks leven prima toe te passen. In mildere vorm.
druk
Ieder mens heeft energie, gewoon de hele nuchtere energie die ervoor zorgt dat je wakker bent en kunt bewegen. Dit is je batterij. Je batterij bestaat uit punten, zoals ook je batterij bovenin het scherm van je telefoon. Wij mensen hebben meer blokjes, maar hoeveel precies is per persoon verschillend. Naast deze gewone punten hebben we ook een stukje reserve. De energie die je gebruikt als je net een beetje verder gaat dan goed voor je is, bijvoorbeeld vlak voor een tentamen of wanneer er iets heftigs gebeurt in je familie. Verstand op nul en gaan. Of op karakter, zoals we het ook wel noemen. Daar is niets mis mee, behalve wanneer je het heel vaak doen. Dat stuk reserve wordt dan namelijk steeds groter. Je sloopt je batterij. Veel mensen met chronische pijn maken ook chronisch gebruik van hun reserves. Maar ook mensen zonder chronische klachten gebruiken regelmatig hun reserves. Ze gaan, vaak ongemerkt, over hun grens.

activiteiten punten
Het eerste wat van belang is, is meten hoeveel punten jij gemiddeld gebruikt op een dag. Pak een vel papier en teken of vouw drie kolommen. Schrijf bovenaan ‘licht’, ‘matig’ en ‘zwaar’. Bedenk wat je allemaal doet op een dag en in welke kolom dat thuishoort. Dit is overigens voor iedereen verschillend, dus er is geen foute indeling. Denk ook aan de kleine dingen zoals aankleden, de kattenbak verschonen of met de trein reizen. Vul alles in wat je kunt bedenken. Schrijf nu op welke van deze activiteiten je gisteren allemaal hebt ondernomen. Fietsen? De hond uitlaten? Douchen? In welke categorie hoorde dit en hoe lang duurde het?

Tijd voor de punten.
We gaan tellen per half uur. Doe je iets langer of korter, dan moet je dus even rekenen. Het gaat niet om minuten, dus rond gerust af. Een half uur een activiteit uit de lichte categorie kost je één punt. De matige categorie kost twee punten en de zware drie. Schrijf deze punten achter alle activiteiten van gisteren en tel ze bij elkaar op. Om tot een goed gemiddelde te komen doe je dit van een paar dagen.
activiteiten punten tellen
In mijn geval, werd mijn gemiddelde door drieën gehakt om er zeker van te zijn dat ik geen gebruik maakte van mijn reserves. Ik kwam tot de deprimerende conclusie dat ik 17 punten mocht gebruiken. Kijk maar eens naar jou gemiddelde. 17 is niet bepaald veel. Maar ik had me voor genomen om braaf te doen wat ze van me vroegen dus ik hield me aan de 17 punten. Godzijdank waren er ook negatieve punten. Door een half uurtje op de bank liggen kreeg ik er weer een punt bij. Slapen leverde zelfs twee punten op. Zo kon ik een beetje compenseren.

k liep de hele dag met mijn schemaatjes in de hand en was continu aan het invullen. Dit was een belachelijk tijdrovende methode en ik raad dan ook niet aan om dit op deze manier te doen. Maar als je hier een uurtje voor gaat zitten krijg je een heel mooi inzicht in welke activiteiten of momenten van de dag je heel veel energie kosten. Zo kost douchen mij zo veel energie dat aankleden een beetje in het niet valt. Door deze puntentelling werd me duidelijk dat dat ook veel energie kost. Tegelijkertijd bleek dat zingen me juist veel minder kost, ook al moet ik dan vaak staan.

Ik heb deze methode een paar weken vol gehouden. Ik liet feestjes aan me voorbij gaan, ging tijdens een avondje met vriendinnen op bed liggen omdat ‘mijn punten op waren’, en hakte activiteiten in tweeën om punten te besparen. Na verloop van tijd werd het normaal om zo weinig punten over de hele dag te verdelen en hoefde ik niet meer te tellen. Langzaam maar zeker kreeg ik er punten bij, en klom ik langzaam op. Wanneer ik een lange dag had of iets uitzonderlijks moest doen, pakte ik mijn lijstjes erbij en ik ging ik zitten rekenen. Het zorgde voor bewust wording en hierdoor kwam ik veel beter de dag door, zonder ‘s avonds volkomen uitgeput in bed te gaan liggen.

One comment

Laat hier een reactie achter