Super snelle ontspanningsoefening

oefeningen-allemaal

Gisteren had ik weer een training van Primark, Customer Care. Heel leuk en interessant, maar ook erg lang. Ik zat van negen tot vijf op een stoel en zitten gaat nog niet zo denderend dat ik dat goed vol kan houden. Eenmaal thuis wilde ik mijn benen eraf knippen en in een hoek gooien, ik werd er helemaal kriebelig van. Toen bedacht ik me dat ik daar eens een hele fijne ontspanningsoefening voor heb geleerd tijdens mijn revalidatie. Ik snorde mijn notitieboekje op en vond een velletje met de handgetekende oefening. De reeks van vier bewegingen herhaalde ik een aantal keer en al na de eerste reeks merkte ik hoe mijn lichaam begon te ontspannen. Na vier rondjes ging ik naar bed en sliep ik als een os.

Deze oefening is super handig. Het is snel en je hebt er geen materiaal voor nodig. De moeite waard om te delen dus. Mijn bewegingsagoog heeft heel veel talenten maar tekenen hoort daar niet bij. Toch besloot ik haar krabbels in deze blogpost te gebruiken.

Het leukst is om eerst even een keer voorover te buigen en te proberen om je tenen aan te raken. Forceer niets, voel gewoon hoe ver je komt en hoe je benen aanvoelen als je dit doet.

oefeningen-muur1. Ga tegen de muur zitten. Denk aan Jasper Cillessen tijdens de wedstrijd tegen Brazilië afgelopen zomer, hoewel je je rug tegen de muur houdt. Ook hier geldt, forceer niets. Zodra je bovenbenen beginnen te branden ga je staan, of dit nu na twee seconde is of na een halve minuut.

 

oefeningen-rekken2. Rek je bovenbenen door je voet achter je kont vast te pakken. Houd je knieën bij elkaar. En je weet het inmiddels, niet forceren. Zodra je het pijn gaat doen laat je los. Herhaal met je andere been.

 

oefeningen-tenen3. Leun tegen de muur zoals veel sporters doen voor of na het trainen. Til drie keer de tenen van je achterste voet op terwijl je hak op de grond blijft. Let op dat je echt alleen je tenen beweegt en niet je hele voet. De snelheid waarmee je dit doet is overigens aan jou.  Wissel van been en herhaal.

 

oefeningen-buigen4. Buig voorover en laat je hangen. Kun je al een stukje verder? Til nu weer je tenen drie keer op.

Deze reeks kun je een aantal keren herhalen en je zult merken dat de spanning uit je benen verdwijnt. Het rusteloze gevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer ik deze oefeningen doe en ik voel me lenig als een Chinees slangenmeisje. Dit gaat nog van pas komen als ik straks aan het werk ben.
Welke ontspanningsoefeningen gebruik jij?

3 comments

  1. Ingrid W. says:

    Deze oefening ken ik, ook geleerd bij bewegingsagogie. Komt soms goed van pas. Bij mij was er nog een vijfde stap, namelijk een heel klein rondje/stukje lopen. Verder zat ik tijdens de revalidatie (jij misschien ook?) in de ontspanningsgroep. Daar heb ik vijf ontspanningstechnieken geleerd. Enkele teksten daarvan heb ik ingesproken op mijn IPod. Erg handig (daarnaast heb ik ook nog een mindfulness app). Voor mij is ontspanning noodzakelijk. Daarom zijn afwisselende korte en langere ontspanningsoefeningen voor mij een dagelijkse routine. Ik doe bijvoorbeeld tussen de middag op mijn werk consequent (meestal liggend) een ontspanningsoefening. De meeste bedrijven/instellingen hebben daar een speciale (rust)ruimte voor beschikbaar.

Laat hier een reactie achter